Home | O nás | Stanovy spolku | Registrace | Kontakt | Dokumenty
 HledatMapa stránek
Spolek pro Ďáblice
Registrováno: 48 uživatelů.

TÉMA

Skládka Skládka

Letová dráha Letová dráha

Soubor Areál Ďáblice Soubor Areál Ďáblice

Pražský okruh Pražský okruh

Životní prostředí Životní prostředí

Územní plán Územní plán

Ochrana zeleně Ochrana zeleně

Ostatní Ostatní

Zprávy z jiných o.s. Zprávy z jiných o.s.

Projekt Náměstí Projekt Náměstí

General General

Ďáblické rezidence Ďáblické rezidence

RUBRIKY

Vyjádření České lékařské společnosti k navrhu na zvýšení hladiny hluku Aktuality

Články Články

Dokumenty Dokumenty

Názory  a dopisy Názory a dopisy

Legislativa Legislativa


VYJÁDŘENÍ OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ PRO ĎÁBLICE K PRAŽSKÉMU OKRUHU-výzva zastupitelstvu

Městská část Praha - Ďáblice
K rukám starostky, místostarosty
a všech dalších členů zastupitelstva


V Ďáblicích dne 26. února 2008


Vyjádření Občanského sdružení pro Ďáblice ve věci:
Silniční obchvat Prahy, stavba 519 Suchdol – Březiněves


Magistrát hlavního města Prahy vyhlásil 6. února 2008 pokračování v přerušeném územním řízení ve věci silničního obchvatu Prahy, „stavba 519 Suchdol – Březiněves“, s tím, že dne 17. března proběhne veřejné projednání umístění tzv. jižní trasy (varianta J) obchvatu Prahy.

K tomuto kroku dochází navzdory tomu, že Ministerstvo životního prostředí v rámci posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) označilo již v roce 2002 jako vhodnější realizaci severní trasy (varianty Ss). MŽP ve svém stanovisku požadovalo, aby byla přednostně zvážena realizace severní trasy jako varianta, která je šetrnější k životnímu prostředí a která se též jeví jako vhodnější s přihlédnutím k předpokládanému vývoji v silniční dopravě v delším časovém výhledu. Realizaci varianty J stanovisko MŽP připustilo pouze za podmínky, „že bude prokázána její všestranná výhodnost pro Prahu v delším časovém horizontu než je rok 2010 nebo v případě, že se realizace varianty Ss v „rozumném“ termínu ukáže jako nereálná“ (Stanovisko o hodnocení vlivů z 30.4. 2002, s.3). Toto se neprokázalo, naopak nezávislá studie zadaná Ministerstvem dopravy na jaře 2007 doložila, že varianta Ss je oproti variantě J výrazně levnější a současně mnohem šetrnější k životnímu prostředí.

Jižní varianta obchvatu, je problematická též proto, že jako součást trans-evropské dopravní sítě přivede do obytných oblastí, přírodních rezervací a památek, současně místní i dálkovou automobilovou dopravu. V rozporu s rozhodnutím Evropské komise č. 1692/96/EC o podmínkách rozvoje trans-evropské dopravní sítě a při faktickém zneužití fondů EU tak případným vybudováním jižní varianty obchvatu dojde k znehodnocení cenných přírodních a rezidenčních oblastí v dlouhém pásu severozápadního okraje Prahy.

Na podzim minulého roku vláda v reakci na kritiku Nejvyššího kontrolního úřadu a pod tlakem zamítavého postoje většiny dotčených městských částí, protestů občanských sdružení a argumentů ekologů rozhodla, že ekonomické, technické a ekologické aspekty obou variant nově posoudí k tomuto účelu zřízená odborná vládní komise. Navzdory tomu, že taková vládní komise do dnešního dne nezačala pracovat, Magistrát hl.m. Prahy znovu obnovil územní řízení ve věci jižní varianty obchvatu.

Jak to vyplývá z nedávných vyjádření poskytnutých zástupci společnosti Ředitelství silnic a dálnic, investor stavby stále trvá na jižní variantě a na započetí stavby v nejkratším možném termínu. Ředitelství silnic a dálnic obhajuje prosazování jižní varianty a vyloučení varianty severní mimo jiné tím, že poukazuje na záporná stanoviska obcí a orgánů Středočeského kraje dotčených variantou Ss, přestože tato je navržena tak, aby se vyhnula zastavěným oblastem. Záporná a nesouhlasná stanoviska občanských iniciativ a obcí k variantě J, jejichž obytná území by musela nést následky bezprostředního kontaktu s frekventovanou komunikací dálničního typu, jsou naopak bagatelizována či opomíjena. Jednostranné, ekologicky nešetrné a finančně nevýhodné prosazování varianty J, podporované většinou zastupitelstva hl. m. Prahy, Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic, je nejen v rozporu s výše zmíněnými závěry EIA a usnesením vlády, ale též v rozporu se zájmy občanů dotčených městských částí, tedy i občanů Ďáblic.

Ďáblice, na jejichž území vznikne jako součást obchvatu velkokapacitní silniční uzel, budou v případě realizace jižní varianty obchvatu citelně trpět nárůstem hluku a exhalací, jehož zdrojem bude nejen provoz na samotném obchvatu, ale též provoz na komunikaci Cínovecká. Zprovoznění obchvatu rovněž vyvolá výrazný nárůst dopravy přímo v obci. Posudky, které zvažují míru zatížení dotčených území hlukem a exhalacemi a které jsou součástí dokumentace k probíhajícímu řízení, pracují s výrazně podhodnocenými počty aut, neboť v době, kdy vznikaly, se nepředpokládal tak razantní nárůst silniční dopravy, který je dnes realitou. Ministerstvo dopravy počítá s realizací severozápadní části pražského okruhu (Ruzyně- Březiněves) v roce 2013. Výstavba navazující severovýchodní části pražského okruhu (Březiněves-Satalice), která by tranzitní nákladní dopravu objíždějící Prahu vedla při severovýchodním okraji hlavního města, se v dohledné době nejeví jako reálná, neboť proces jejího schvalování je teprve v začátcích. Nápor zvýšeného tranzitního provozu by tedy ještě dlouho po zprovoznění obchvatu nesla již dnes permanentně přetížená Cínovecká, která i po mnoha letech obtěžujícího provozu není vybavena protihlukovými zábranami. Po zprovoznění jižní varianty obchvatu by se tak Ďáblice ocitly v těsném sevření dvou přetížených komunikací dálničního typu. Spolu s kapacitně předimenzovaným rozvojem letiště a prosazovaným rozšiřováním skládky tak jižní varianta obchvatu hrozí významně a nevratně poškodit životní prostředí naší obce.
Domníváme se, že za této situace pasivní vyčkávání na výsledky probíhajících řízení nevyhnutelně povede k poškození životního prostředí obce. Žádáme proto, aby zastupitelé MČ Ďáblice neprodleně zvážili přehodnocení postoje obce k jižní variantě obchvatu Prahy. Občanské sdružení pro Ďáblice rovněž vyzývá zastupitele, aby vyslovili nesouhlas s postupem Magistrátu hl. m. Prahy a Ředitelství silnic a dálnic a zasadili se o zastavení územního řízení ve věci jižní varianty obchvatu do doby, než budou naplněny výše uvedené závěry EIA a usnesení vlády. Současně zastupitelstvu navrhujeme, aby ve věci jižní varianty obchvatu Prahy navázalo spolupráci s vedením dotčených městských částí.


Za Občanské sdružení pro Ďáblice

Taťjana Dohnalová

Dušan Andrš










Tatjana  Dohnalová,
2008-02-27
přečteno 2988x

[Zpět]



UŽIVATEL

Uživatel: Heslo:


Stát se členem sdružení!


NaZemi-Hájíme důstojné pracovní podmínky. NaZemi.

Arnika-Arnika

Nerwy.cz-NeRWY / Ne letecký hluk na severu Prahy

Auto*Mat-http://www.auto-mat.cz/

Praha-Ďáblice-Ďáblice místo pro život

o.s. Čistý Střížkov-Hlavní cíl: Zabránit rozšiřování činnosti jakékoliv firmy, která by zhoršila natrvalo životní prostředí v bezprostřední blízkosti našich domovů.

o.s. Nad Drahaňským údolím-o.s. Nad Drahaňským údolím

Praguewatch.cz-Praha pod lupou
Home | O nás | Stanovy spolku | Registrace | Kontakt